Грешала съм много. Научната фантастика е жанр, който дава изключително широк спектър за развитие на сюжета, за изграждане на светове, за създаване на общества и всичко това е подчинено на логиката. Като фентъзи, само че с изискването да има смисъл и логика. Две от любимите ми неща комбинирани в едно.
Но стига лирични отклонения. Третата книга от поредицата за Позитронните роботи на Азимов, "Роботите на зората" отново ни среща с детектив Илайджа Бейли. Помните ли го? Среден на възраст, винаги сериозен землянин, който меко казано не харесва роботите. Или поне това беше така преди. Сега декетив Бейли е поизгладил противоречията си и е поразширил светогледа си. Буквално.
Илайджа Бейли се върна с почести на Земята след разрешаването на случая в Солария. И се е превърнал в нещо като знаменитост след създаването и излъчването на хипервълновата драматизация по събитията от последния му случай. Всички в галактиката са я гледали. Детектив Бейли е известен на всички планети. Но ако си мислите, че това го е накарало да се самозабрави, лъжете се, той си е все така кисел, дръпнат, несговорчив и недружелюбен тип. Така че когато го изпращат отново на мисия в космоса. Този път на Аврора, за да разследва убийството на робот, от чийто изход ще зависи бъдещето на Земята и нейните възможности за експанзия, представите си колко радушно приема назначението си.
В същината си това е криминална история. Също както и предишните. Съвсем класическа - убийство, необичайни обстоятелства, противоречиви доказателства и теории и неразрешима на пръв поглед загадка. Хуманоидният робот Джендър е доведен до състояние на самоизключване, което не е предизвикано от каквато и да била външна намеса. Единствената реалистична работна теория по случая е, че у него е бил предизвикан конфликт, който го е поставил в състояние, в което да не може да вземе решение как да постъпи, защото каквото и да направи ще наруши в еднаква степен законите на роботиката. Но да се постигне подобно нещо с хуманоиден робот като Джендър е задача възможна единствено за неговия създател - светилото в роботиката на планета Аврора - д-р Фастълф. Но той, разбира се, отрича да е извършил подобно нещо. И за да докаже невинността си кани детектив Бейли на Аврора с молбата да разследва случая и да докаже невинността му.
Тежестта, която ляга на плещите на Илайджа е огромна. От изхода на този случай зависи, дали на Земята ще бъде позволено да участва в бъдещата експанзия на други планети или земляните ще бъдат обречени завинаги да чезнат под своите задушни похлупаци. Това е нещо, за което Илайджа ще се бори със зъби и нокти. Но нищо не е толкова просто, колкото изглежда. А плетеницата от събития и идеи, които Азимов е създал е отново забележителна и истинско удоволствие за читателя.
Криминалните истории днес обикновено са съпроводени с много екшън, напрежение, изобщо рядко минават без сериозна нотка на трилър или дори психотрилър в себе си. Защото съгласете се, на всеки би му омръзнало да чече четиристотин страници разпити и дедукции.
Ами не, оказа се, че много зависи кой е написал тези четиристотин страници. Изпитвам дълбоко уважение към таланта на Азимов, към майстоството му да изгради толкова интересно разказана история, макар и в рамките на няколко срещи и разпити между детектив и потенциални заподозрени. Наравно с това успя да изгради пълноценен образ на Аврора и авроранците като общество, политика, свят, порядки, традиции, структура - всичко това без да се впуска в излишни описания.
Удоволствие е, човек да следва стъпките на Илайджа и да бъде част от този свят.
Няма коментари:
Публикуване на коментар