петък, 10 март 2017 г.

Да фалшифицираш "Душата на императора"

Чета си аз Брандън Сандерсън и ме обземат противоречиви чувства - на искрено щастие и прясно осъзната загуба. Щастие, защото сега откривам любвта си към магията на неговото перо и загуба, че съм пропуснала толкова  много време, подминавайки го. Честно казано мислех, че съм приключила с манията си по фентъи жанра, но ето че се появи Сандерсън, за да я възонови с нова сила. Всъщност това е и една от основните причини  за този пропуск - досега смятах, че съм се наситила на този жарн. Е, Сандерсън определено ми показа, че това не е вярно.

Имала съм четири големи книжни мании през целия си живот: Кинг, който наистина е крал на човешката душа, Ремарк, чиито военни романи са така изпълнени с жажда за живот, че ми е непосилно да ви опиша какво чувствам, когато ги чета (тези, които са го чели, ме разбират прекрасно), Моъм, чиято проницателна проза изкарва на светло и най-дълбоко стаените мрачни емоции на хората и Патрик Нес, когото обикнах с "Часът на чудовището"и който просто не спира да ме изненадва с всеки свой роман и точно когато си мисля, че повече от това не мога да го харесвам, той написва нова  книга. 

Сандерсън е на път да се превърне в новата ми мания. Ще видим ако до няколко години книгите му се подредят една след друга на някой от рафтовете вкъщи, до една изчетени като топъл хляб, значи съм се оказала права. 

Империята на розата е свят, в който всичко може да бъде фалшифицирано - от най-обикновена маса до душата на императора. Да фалшифицираш нещо, означава да пренапишеш неговата история така, че да го промениш по начин, който искаш. Ала за да пренапишеш нечия история, трябва първо да я опознаеш. Затова миналото заема толкова важно място в живота на Шай - майстор фалшификатор. Хваната на тясно на дъното на дупка, изработена специално за фалшификатори, Шай е принудена да сключи сделка с управляващата фракция. Тя трябва да фалшфицира душата на императора, за да спаси своята собствена. 


Едно е да фалшифицираш предмет, а съвсем друго е душа, при това нечия друга душа. За да е правдоподобна една фалшификация, трябва да бъде преписано и пренаписано цялото минало на един човек, всички негови спомени, чувства, мисли, идеи, настроения. Затворена в двореца, Шай има три месеца, за да изработи печат, с който да вложи наново душата в тялото на имтератора.

Чете се на един дъх - завладяваща прелюдия и шеметна развръзка. Сандерсън е майтсор в разказването на истории. Думите се подреждат в перфектна хармония, която създава напрегнато приключение за читателя и превръща всяка страница в увлекателно четиво.
А прекрасната идея на Студио Артлайн за лично копие и стахотната изработка с дървени корици, кадифен разделител и хубава хартия искрено зарадваха моята душа. 




Няма коментари:

Публикуване на коментар